Опубліковано: Грудень 13, 2024

Відзначення переможців та призерів ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук за підсумками 2023/2024 навчального року відбулося сьогодні у великій залі Ужгородської міської ради.
Вручення нагород пройшло у стриманій, але урочистій атмосфері, сповненій гордості та натхнення. Юні науковці продемонстрували глибокі знання, інноваційний підхід і талант у дослідженні актуальних наукових тем. Їхні роботи охоплюють різноманітні сфери: природничі науки, техніку, гуманітарні дисципліни, що вкотре підкреслює високий рівень інтелектуального потенціалу нашої молоді.
Привітали учнів та вручили їм сертифікати на отримання грошових винагород міський голова Богдан Андріїв та начальниця управління освіти Наталія Баранюк.
У 2023/2024 навчальному році 67 учнів закладів загальної середньої освіти взяли участь у ІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України. 27 з них здобули перемогу і отримали сертифікати на суму 5 000 тис. грн. Призери цьогорічного конкурсу-захисту, а це 28 учнів, які посіли ІІ та ІІІ місця, отримали сертифікати на суму 4 000 тис. грн та 3 000 тис. грн відповідно.
6 учнів закладів загальної середньої освіти міста стали переможцями та призерами ІІІ етапу конкурсу-захисту.
У відділенні Екології та аграрних наук, секція Охорона довкілля та раціональне природокористування, перше місце здобув Крістіан Балаж, учень 11-А класу Ужгородського ліцею № 15. Тема проєкту «Дослідження фотокаталітичної активності наночастинок ТiО2 для окисної деградації токсичних сполук у воді». Крістіан розробив власну автономну конструкцію для очищення води даним методом, яка може бути використана в промислових та сільськогосподарських процесах без негативних наслідків для виробництва та довкілля, адже потребує для своєї роботи лише енергію світла. Науковий керівник – Марія Балаж, вчитель біології та екології Ужгородського ліцею № 15. Також під керівництвом наукового керівника Чулак Наталії Степанівни, учительки фізики Ужгородського ліцею № 15, учень став призером ІІІ етапу з проєктом «Створення та дослідження гармати Гауса» (відділення Інженерії та матеріалознавства, секція Електроніка та приладобудування).
У відділенні Інформаційних технологій, секція Кібербезпека, перше місце у Микити Свідзінського, учня 11 класу Ужгородського ліцею «Лідер» з проєктом «Соціотехнічні атаки штучного інтелекту та захист від них: на прикладі мережі Facebook». Дослідження зосереджене на аналізі можливостей та ефективності соціо-інженерних атак у соціальній мережі Facebook, використовуючи технології штучного інтелекту. Для цього Микита використовував методику природного соціального експерименту, щоб відобразити поведінку користувачів у цьому середовищі. Результати дослідження показали, що можливості Chat GPT успішно використовуються протягом усього циклу соціотехнічної атаки у соцмережах і виявляють високу ефективність на її початкових етапах. Основні рекомендації юного дослідника спрямовані на захист користувачів від кібератак штучного інтелекту на технічному і соціальному рівнях соціотехнічної системи. Мета цих рекомендацій – забезпечити безпеку користувачів і захист їх особистих даних в соціальних мережах. Науковий керівник – Ірина Чобаль, вчителька фізики Ужгородського ліцею «Лідер».;
Артем Музалевський, учень 10 класу Ужгородського ліцею № 3 – переможець у відділенні Літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства, секція Теорія, історія мистецтв та арткритика. Проєкт «В’єтнамський синдром» американського кіно: художнє переосмислення війни у фільмах США 1970-1990-х рр.» Науковий керівник роботи – Петро Шек, вчитель історії Ужгородського ліцею № 3. Робота присвячена фільмам американського художнього кінематографа 1970-1990-х рр. на тему В’єтнамської війни. Актуальність дослідження зумовлена сучасними глобальними подіями, зокрема українсько-російською війною, і може допомогти розкрити важливі аспекти співвідношення кіно, війни та суспільства в контексті цього конфлікту;
У відділенні Історії, секція Археологія, переможницею стала Марія Михайлець, учениця 11 класу Ужгородського мистецького ліцею «Перспектива», з дослідницьким проєктом «Ужгородська замкова церква». Науковий керівник роботи – Олександр Дзембас, методист комунального закладу позашкільної освіти «Закарпатський обласний центр дитячої та юнацької творчості «ПАДІЮН», керівник гуртка «Школа юного археолога». Дослідження Марії є комплексним аналізом пам’ятки, що знаходиться на території Ужгородського замку – Ужгородської замкової церкви.
Ярина Карабін, учениця 10 класу Ужгородського ліцею ім. Т. Г. Шевченка, стала призером у відділенні Філології, секція Українська мова. Тема проєкту – Фраземний простір у збірці Мирослава Дочинця «Світло семи днів: лінгвокультурологічний аспект». Науковим керівником є Луканинець Рената Володимирівна, учитель української мови та літератури ліцею.
Ще одним призером став Крістіан Гарабаджіу, учень 11 класу Ужгородського мистецького ліцею «Перспектива» з проєктом «Інтеграція навчально- ігрових програм в освітнє середовище» (відділення Інформаційних технологій, секція Навчальні, ігрові програми та віртуальна реальність). Науковий керівник – Котюга Людмила Михайлівна, вчитель математики та інформатики ліцею «Перспектива».
Особливу подяку висловлюємо педагогам-наставникам, які стали дороговказом для своїх учнів, поділилися їх досвідом і натхненням. Ви – невід’ємна частина цього успіху, ваша підтримка та професіоналізм є основою таких високих досягнень.
Також хочемо відзначити важливу роль батьків, які створили сприятливі умови для розвитку талантів своїх дітей, підтримали їх на кожному етапі цього складного, але цікавого шляху. Минулорічні успіхи свідчать про те, що наша громада має майбутнє, в якому інтелект, інновації та прагнення до знань залишаються на чільному місці.
Бажаємо юним науковцям невпинного руху вперед, нових перемог і звершень. Хай ваші досягнення стануть натхненням для інших, а здобуті знання – міцним фундаментом для майбутніх відкриттів.
Пишаємося кожним із вас! Ви – приклад для усіх нас!

Фото за посиланням: http://surl.li/ivwxrq