Панельна дискусія в рамках проекту «Платформа наступності»

Опубліковано: Лютий 17, 2022

Панельна дискусія в рамках проекту «Платформа наступності»

17 квітня 2019 року на базі УЗОШ І-ІІІ ст. в рамках проекту «Платформа наступності» відбулася панельна дискусія на тему «Читання вибудовує долі «мультимедійного» покоління?» Модераторами були вчителі української мови і літератури УЗОШ І-ІІІ ст. №12 Путрашик Г.Ю. та Чонка М.В.
Педагоги УЗОШ І-ІІІ ст. №12 поділилися досвідом використання різних методів і форм, за допомогою яких вони популяризують та залучають учнів до читання, зацікавлюють їх. А також вони провели ряд опитувань серед учнів різних вікових категорій з метою з’ясування рівня зацікавленості школярів читанням, жанрових вподобань та що вони очікують від прочитаного.
Так, Щубелка В.С., вчитель початкових класів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії провела цікаве опитування серед учнів 2-го класу і розповіла про його результати, які свідчать про те, що все-таки є проблеми з читанням, учні не вважають це заняття чимось цікавим для них, а читають, тому, що цього вимагає навчальний матеріал. Серед учнів 3-4 класів, більшість респондентів полюбляють читати, особливо казки, вибрати твори їм допомагають здебільшого вчителі.
Вчитель 1-го класу НУШ Ільницька А.М. поділилася з присутніми своїми методами популяризації читання. Вона зокрема сказала про таким метод як читання для себе, коли учні самостійно обирають, що читати, читають впродовж відведеного часу, а далі виконують завдання для перевірки розуміння й усвідомлення прочитаного. Інший метод – це читання з другом, коли учні читають в парі почергово і разом працюють над усвідомленням прочитаного.
Хававка М.Ю., вчитель 1-го класу НУШ, яка працює за освітньою програмою «На крилах успіху», розповіла, яким чином побудований навчальний і виховний процес. Зокрема вона відмітила, що в своїй роботі використовує журнали-посібники, у яких висвітлена певна соціокультурна тема тижня і навколо цієї теми інтегрується навчальний і виховний процес.
Кондратєва Н.І., вчитель англійської мови, провела опитування серед учнів 5-го класу, щоб дізнатися як змінився читач, які його вподобання і для чого потрібно читати книги. Отже, більшість з опитаних читають за необхідністю, 30 % обожнюють читати і отримують від цього естетичне задоволення, 5 % респондентів – взагалі не читають або читають, коли є настрій. Також дослідження показало, що учні вважають читання застарілою формою набуття знань, натомість більшої популярності набувають інші форми, це сучасні відеоконтенти, звідки можна дізнатися набагато більше сучаснішої інформації і при цьому витратити набагато менше часу. Щодо вподобань, учні такого віку віддають перевагу коміксам, жанру фентезі, пригодницьким творам, блогам, коментарям до ігор тощо.

Про те як ставляться до читання і які думки в учнів середньої і старшої ланки щодо впливу книги на формування особистості розповіла Чобаня В.В., вчитель української мови і літератури УЗОШ №12, яка провела анкетування учнів 5-11 класів. Вона зауважила, що проблема нечитання на сьогоднішній день зустрічається дедалі частіше, особливо серед учнів середніх і старших класів, оскільки посидіти в Інтернеті, подивитися телевізор чи пограти в гру для них є цікавішим, ніж читати. Але не зважаючи на такі тенденції, велика частина учнів все-таки читають книги, хоча із різних причин. Дослідження показало, що більшість учнів старших класів читають і мотиватором для них є складання ЗНО, тому вони читають здебільшого програмовий матеріал, дехто читає додаткову літературу, наприклад з психології, яка допомагає ім розібратися в собі та книги успішних людей. Старшокласники очікують від прочитаного: натхнення, поради і мотивацію. Улюблений герой учнів 5-6 класів — мрійник, фантазер, комік. Учні майже усіх ланок полюбляють фантастику, детективи, пригоди, фентезі та віддають перевагу електронним книгам, бо це зручніше і дешевше.

Мелешинська Н.О., заступник директора з ВР, вчитель математики розповіла про результати опитування проведеного серед батьків, які показали, що половина респондентів в молодших класах купують книги дітям, інша – ні, на їх думку любов до книги повинні в першу чергу виховувати вчителі. На питання як заохочувати дитину до читання - 37% відповіли, що власним прикладом, 35% - дитина сама читає, 11% - читають дітям.
Чому сучасні діти читають мало, а то взагалі не читають спробував пояснити Назар Підгорний, учень 11 класу, президент учнівського врядування, який також підтвердив, що більшість його ровесників здебільшого читають програмовий матеріал, оскільки потрібно успішно здати ЗНО, але вважає, що читання є важливим, воно збагачує людину, її внутрішній світ і впливає на формування особистості.
Практичний психолог ЦППСР О. Патраманська пояснила як з малечку знайомити дитину з книгою і підготувати її до самостійного читання. Вона зауважила, що це потрібно робити поступово і не квапити дитину, якщо вона ще не готова, щоб не загальмувати інші важливі процеси розвитку. Існує багато книжок для дітей різного віку, які допомагають дитині пізнавати світ у тій чи іншій формі. О.Патраманська наголосила, що для дитини найважливішим є приклад батьків, вони повинні читати самі і читати дітям.
Отож, підводячи підсумки всього почутого, проведених досліджень, можна зробити висновок, що сучасному школяреві в еру високих технологій, нових джерел інформації, швидкоплинності часу, бути читачем не легко, проте великий відсоток учнів читають і розуміють, який вплив це має на формування самодостатньої, успішної та свідомої особистості.