ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ДИТИНИ

 

пл. Жупанатська, 3,
м. Ужгород,  88000
тел.: 61-30-90,  тел./факс: 3-32-22;
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.



Рекомендації батькам та педагогам

ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ДИТИНИ

Рекомендації педагогам           

ПСИХОГІГІЄНІЧНІ ОСНОВИ     НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

Сучасними науковими дослідженнями встановлено, що біоритмологічний оптимум  розумової працездатності у дітей шкільного віку припадає на інтервал 10 - 12 годин. У ці години помітна найбільша ефективність засвоєння матеріалу за найменших психофізіологічних витрат організму. Тому в розкладі уроків для молодших школярів складні предмети повинні проводитися на 2-3 уроці.                                                            

При складанні розкладу уроків  рекомендуємо користуватися таблицею, у якій складність кожного предмета ранжується в балах:

 

 

Навчальний предмет

Кількість балів

Математика

9

Українська мова

8

Іноземна мова

7

Читання

6

Природознавство

5

Фізкультура

4

Трудове навчання

3

Образотворче мистецтво

2

Музика та співи

1

 Необхідно пам’ятати: 

  • за 25-35хв роботи в дитини з’являються ознаки втоми, а за 12хв знижується увага. Не слід перевищувати наступні показники:  загальне навчальне навантаження разом із домашнім завданням для дітей 7 років  –  5 - 5,5год, 10 років  –  6 – 6,5 год;
  • безперервна письмова робота для дітей 7 років  –  5 хв,  8 – 10 років  –  10 хв;
  • тривалість безперервного читання для дітей 6 років  –  8 хв,  у віці 7 - 8 років  –  10 хв, 9 років – 15 хв;
  • середня активність уваги в 5 – 7 років – до 15 хв,   7 – 10 років  – до 20 хв,   з 10 років  -  25 хв;
  • вантаж, який дозволяється переносити удвох у 7 – 8 років  –  4 кг,  9 – 10 років – 6 кг, 10 – 12 років – 10 кг;
  • перегляд кінофільмів і телепередач – 15  –  20 хв  у початкових класах;
  • перегляд діафільмів під час уроку в 1 - 2 класах  –  7 – 15 хв,  у  2 – 4 класах  – 15 – 20 хв;
  • прослуховування звукозапису в 1 – 2 класах – 6 – 10 хв ( оскільки аудіальний технічний засіб швидше втомлює дітей, ніж будь-який візуальний, а тим паче аудіо-візуальний );
  • рекомендовано щоденно перебувати на свіжому повітрі: дітям 7 років не менше  4 годин,   8 – 9 років – 3,5 год, з 10 років  –  3 год.

 Сприймання інформації

За деякими даними орган слуху може пропустити за один і той самий час 1000 одиниць інформації, орган дотику – 10000, а орган зору – 100000. Це нагадує народну мудрість: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути».

Сприймання через зорову систему відбувається на трьох рівнях: відчуття, сприйняття і уявлення, а через слухову систему – тільки на  рівні уявлення. Отже, під час читання інформація сприймається краще, ніж на «слух». 20 % інформації, що потрапляє через слух, може втратитись, оскільки:

  • думка у  8 –10 разів швидша, ніж мовлення;
  • існують відволікаючі фактори ( реакція на зовнішні подразники );
  • через кожні 5 – 10 с мозок «вимикається»,  спрацьовують захисні властивості мозку.

Саме тому потрібне повторення однієї і тієї самої інформації різними способами і лексичними засобами.

Дослідження показали, що людина запам’ятовує  15 % інформації, отриманої нею у мовленнєвій формі та 25 % - у зоровій; якщо ці обидва способи передачі інформації використовуються одночасно, вона може сприйняти до 65 % змісту цієї інформації.

Найкраще запам’ятовується інформація, яка розташована у правому верхньому куті. Їй належить 33 % нашої уваги. Потім відповідно лівий верхній ( 28 % ), правий нижній ( 23 % ), та лівий нижній ( 16 % ) кути.

Запам’ятовування інформації,

розташованої на дошці, %

28

33

16

23

 

Закономірності візуальної інформації

 

  • вертикальна лінія зчитується довше, ніж горизонтальна, хоча вони рівні за величиною. Отже текст, надрукований у стовпчик, зчитується повільніше, ніж той самий текст, надрукований більш широким планом;
  • для швидкого і чіткого зчитування інформації потрібно, щоб проміжки між ними дорівнювали одиниці інформації;
  • лінії, що не мають розриву, з плавними заокругленнями зчитуються на 1/3 повільніше, ніж лінія з різко вираженими кутами. Отже, друкований текст читатиметься на 1/3 швидше, ніж письмовий;
  • вертикально потрібно давати непарне число перерахувань: 3, 5, 7. Найбільше число вертикальних перерахувань, які запам’ятовує людина, - це  7±2 (імен, найменувань). Парне число вертикально записаних перерахувань запам’ятовується гірше.

Величина літер на дошці грає велику роль у візуальній інформації. Дослідженнями визначено величину літер для комфортного і граничного зору.

 

Величина літер залежно від відстані

Величина літер, см

Граничний зір, м

Комфортний зір, м

1

3

2

2

5

3

3

7

4

4

9

5,5

5

10 – 11 

6 – 7

   

Вплив кольору на психіку і сприйняття інформації 

До взаємодоповнюючих кольорів належать три пари: червоний – зелений, жовтий – фіолетовий, синій – жовтогарячий.

За такого співвідношення кольорів не виникає нових відтінків, а відбувається лише взаємопідвищення насиченості і яскравості.       Наприклад, червоні літери виглядають більш насиченими на зеленому фоні , а зелені – на червоному. Кольоровий контраст підсилюється, якщо окреслити літери чорним контуром, але слабшає, якщо їх окреслити білим контуром.

Зелений та блакитний кольори заспокоюють сангвініка і холерика, хилять до сну флегматика, спонукають до замкненості меланхоліка, тобто колір впливає на психічне самопочуття. Червоний і яскраво-червоний діють збуджуюче на всі типи центральної нервової системи.

Найзручніший для читання чорний шрифт на білому фоні, потім чорний набір на всіх кольорових планшетках, незручний для читання жовтий на білому фоні і навпаки.

Виділення шрифту іншим кольором у читанні тексту сприяє закріпленню матеріалу в довгостроковій пам'яті. Чим коротший, компактніший і виразніший текст, тим більше шансів на те, що його прочитають та запам'ятають.