пл. Жупанатська, 3,
м. Ужгород,  88000
тел.: 61-30-90,  тел./факс: 3-32-22;
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.



Рекомендації батькам та педагогам

Адаптація п’ятикласників

Рекомендації педагогам

Перехід із початкової школи до середньої більшість учнів сприймає як важливий крок свого життя – «Я вже не маленький». Поява різних вчителів з різними вимогами, різними характерами, різними стилями стосунків є для них відчутним показником дорослішання. Крім того, певна частина дітей усвідомлює своє нове положення як шанс спочатку розпочати шкільне життя, налагодити з учителями стосунки, які не склалися до цього.

Початок навчання у 5 класі пов'язаний із збільшенням навантаження на психіку учнів, у цей час вони переживають період адаптації до нових умов навчання, який дуже схожий на початок навчання у першому класі. Різка зміна умов навчання, різноманіття і якісне ускладнення вимог з боку різних вчителів, і навіть сама зміна позиції «старшого» у початковій школі на «найменшого» у середній – все це доволі складне випробування для психіки учнів.

В адаптаційний період діти можуть стати тривожнішими, боязкішими або, навпаки, надмірно галасливими, непосидючими. У них може знизитися працездатність, погіршитись пам'ять, дисциплінованість, інколи порушується сон, апетит, може збільшитися кількість захворювань, які носять психосоматичний характер. Ці відхилення, як правило, поодинокі і зникають через 2-4 тижні, але є діти, у яких адаптаційний період затягується на 2-3 місяці і навіть більше.

Ускладнити адаптацію може невідповідність, навіть протиріччя вимог різних вчителів (у зошиті з математики поля повинні бути з двох сторін, а в зошиті з мови – з однієї; з англійської мови треба три зошити і кожний з них ведеться по-різному; вчитель історії вимагає, щоб відповідь була лише за підручником, а вчитель літератури хвалить за власні думки і т. д.) Такі «дрібниці» часто дуже ускладнюють життя школярів.

Труднощі можуть бути пов’язані з певною дезіндивідуалізацією, виникненням почуття самотності: «нікому з дорослих ми не потрібні». Інші, навпаки, шаленіють від несподіваної свободи – бігають по школі, б’ються. Звідси залежність певної частини дітей від дорослих, «прилипливість» до класного керівника, плач, вередування, інтерес до книг та ігор маленьких дітей.

Інколи за однією і тією ж формою поведінки (наприклад, відвідування першого класу, у якому працює вчитель початкових класів) приховуються різні мотиви і потреби. Це може бути бажання знову опинитись у знайомій ситуації опіки і залежності, коли тебе знають, про тебе думають. Але може бути і бажання ствердити себе як «старшого», дорослішого, того, хто може опікуватися молодшими.

Заняття з п’ятикласниками доцільно складати з коротких пояснень, виконання спеціальних вправ і їхнього обговорення. Саме вправи, навчання конкретним прийомам, які школяр може одразу використовувати у своїй навчальній роботі, складають основний зміст занять.

На заняттях із п’ятикласниками важливо використовувати гумор. Гумор має велике значення для розвитку дитини цього віку. У цей період діти дуже люблять жартувати, розповідати анекдоти. Дуже важливо, щоб дорослі розуміли значення гумору для розвитку дітей, були терплячими до дитячих жартів і вміли використовувати гумор у навчальній роботі. Як відомо, багато досить складних речей запам’ятовуються досить легко (іноді на все життя), якщо вони подані в жартівливій формі, з дотепними порівняннями. На заняттях з набуття загальнонавчальних навичок діти можуть навчитися самі використовувати гумор для кращого запам’ятовування.

В адаптаційний період варто проводити з дітьми корекційно-розвивальні заняття на теми: «Як слухати вчителя», «Як виконувати домашнє завдання», «За що ставиться оцінка», «Як перевіряти свою роботу», «Як краще запам’ятовувати».

Особливу допомогу в період адаптації можуть надати батьки, тому дуже важливо заздалегідь спланувати роботу з батьками через індивідуальні бесіди, консультації, батьківські збори.

Чинники, які зумовлюють високий рівень адаптації дитини

 

№ за/п Сприятливі чинники соціального мікросередовища дитини Кількість дітей з високим рівнем адаптації, %
1. Адекватне усвідомлення свого статусу у групі ровесників 97,8
2. Сприятливі методи виховання в сім’і 95,3
3. Відсутність (загалом) конфліктної ситуації в сім’і 94,4
4. Відсутність у сім’і конфліктів через алкоголізм 91,1
5. Високий рівень освіти батька 87,9
6. Високий статус дитини у класі початкової школи 85,8
7. Високий рівень освіти матері 83,2
8. Повна сім’я 77,6
9. Задоволення від спілкування з дорослими 74,3
10. Позитивний стиль ставлення до дітей з боку вчителів під час адаптаційного періоду 62,7
11. Позитивний стиль ставлення до дітей вчителя початкової школи 59,8